تاکتیکها را نمیتوان جزو اصول بازاریابی دیجیتال دانست، اما با توجه به شرایط کسب و کار مجازی و کمپینهای طراحی شده، میتوان از این تاکتیکها استفاده کرد. باید توجه داشت که هر کسب و کار مجازی ممکن است نتواند از تمامی تاکتیکها استفاده کند. هدف از پیادهسازی تاکتیکهای بازاریابی دیجیتال توسط مالکان کسب و کار مجازی، رشد و پیشی گرفتن از رقباست؛ برای همین میتوان از تاکتیکهای بازاریابی دیجیتال نیز جهت بهبود کسب و کار مجازی استفاده نمود.
تاکتیکهای بازاریابی دیجیتال
بازاریابی اجازه ای (Permission Marketing)
در این روش با اجازه مخاطب، محصول و یا خدمات خود را معرفی میکنید. برای انجام این کار روشهای متعددی وجود دارد، برای نمونه استندهایی که در مراکز خرید قرار میگیرند و امکان بررسی محصول خود، مانند تلفن همراه، چای/ دمنوش و ... را برای شما فراهم میکنند.
بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth Marketing)
این مدل مبتنی بر مشتریان میباشد. بدین شکل که مخاطبی که از خدمات شما راضی بوده است، خدمات شما را به دیگران معرفی میکند. نگاهی به آمار زیر میتواند اهمیت این نوع بازاریابی را بیش از پیش نشان دهد:
74% از خریداران یک محصول، تمجید دیگران را عامل خرید خود میدانند
92% از مردم پیشنهاد دوستان وخانواده خود را مهمتر از تبلیغات میدانند
72% از خریداران معتقدند خواندن نظرات دیگران در فروشگاههای آنلاین در خرید آنها تاثیر داشته است
بازاریابی چریکی یا پارتیزانی (Guerrilla Marketing)
این نوع بازاریابی مختص کسب و کار مجازی با بودجه محدود است. در این روش خود را در معرض دید مخاطبینی قرار میدهید که ممکن است مشتری شما بشوند.
مثال چند راه بازاریابی جهت درک بهتر:
بنرهایی که در متروها، ایستگاه اتوبوس و ...
کمپینهای مردمی
از طریق بستهبندی دستمال کاغذی، قوطی کبریت و...
ایجاد امکان استفاده از محصول توسط مشتریان بالفعل
نقاشی برند کف خیابان و یا پیادهروها
دستگیرههای مترو و اتوبوسها
بازاریابی افراد تاثیرگذار (Influencer Marketing)
در این روش به سراغ افراد مشهوری که در زمینه کاری شما هستند، میروید تا آنها با استفاده از تعداد مخاطبانشان، کسب و کار مجازی شما را معرفی کنند. پیدا کردن این افراد در شبکههای اجتماعی همچون اینستاگرام، یوتیوب و... کار چندان دشواری نیست.
این افراد میتوانند جزو هر کدام از دستههای نام برده شده در زیر باشند:
تولیدکنندگان محتوای شبکههای اجتماعی
بازیگران و هنرمندان
بازیکنان ورزشی
افراد صاحبنام در زمینه علمی
متخصصان حوزههای گوناگون
دیجیتال مارکتینگ امری مهم یا ضرورت پیشرفت می باشد.
با دیجیتالی شدن دنیای امروز و تبدیل مغازهها و فروشگاهها به وب سایت و یا اپلیکیشن، مدل بازاریابی نیز تغییر کرده است. برای موفقیت و پیشرفت در کسب و کار مجازی نیاز است تا با دیجیتال مارکتینگ و یا همان بازاریابی دیجیتال آشنا باشید. دیجیتال مارکتینگ با ابزارهای متعدد خود و روشهای جذاب، به شما کمک میکند تا هر چه بهتر توسط کاربران و مشتریان دیده شوید.