گوگل تگ منیجر با گوگل آنالیتیکس چه تفاوتی دارد؟

گوگل تگ منیجر با گوگل آنالیتیکس چه تفاوتی دارد؟، برخی افراد، به اشتباه سیستم‌های گوگل تگ منیجر و گوگل آنالیتیکیس را یکی می‌دانند. در حالیکه این دو، کاملا مجزا و البته در ارتباط با یکدیگر هستند. در ادامه تفاوت‌های اصلی و مهم این دو سیستم را برایتان بیشتر شرح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

گوگل آنالیتیکس (Google analytics)

گوگل آنالیتیکس در واقع یک نوع سیستم ردیابی، تجزیه و تحلیل است که با قرار گرفتن روی وبسایت یا اپلیکیشن تلفن همراهتان، قابل استفاده است. برای استفاده از این برنامه، باید پس از نصب، اطلاعات مختلف مربوط به کاربران را دریافت و در فرصت مناسب آن‌ها را تحلیل کنید. برای انجام این کار نیاز به نصب یک کد ردیابی روی سایتتان دارید. سپس می‌توانید اطلاعات دریافتی از کاربرانتان را روی پلتفرم Google analytics بررسی کنید.

بعد از اینکه این مراحل طی شد، اطلاعات شما در پلتفرم برنامه ثبت و ذخیره و سپس به سرورهای گوگل ارسال می‌شود. در مرحله بعدی شما می‌توانید این اطلاعات را به صورت مرتب و طبقه‌بندی شده ببینید، آن‌ها را تحلیل و یا جابه‌جا کنید و تغییر دهید.

این کار به شما کمک می‌کند که با توجه به تحلیل‌هایی که از گوگل آنالیتیکس به دست آورده‌اید، تصمیمات استراتژیک جدیدی برای کسب‌وکار و تجارت خود بگیرید.

گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager)

حالا که با گوگل آنالیتیکس و کاری که انجام می‌دهد آشنا شدید، معنای GTM را بسیار راحت‌تر متوجه خواهید شد. این برنامه یک سیستم برای مدیریت تگ‌هاست. یعنی به جای قرار دادن کدها در همه صفحات وب، کد ردیابی GTM را یکبار در وب‌سایت قرار می‌دهید. سپس می‌تواتید این کد ردیابی را به سرورهای تجزیه و تحلیل سایز متصل کرده و اطلاعات مورد نیازتان را دریافت کنید.

 به طور کلی و در یک تعریف ساده درباره تفاوت این دو سیستم باید گفت که تگ منیجر، تنها یک رابط میان وبسایت شما و ابزارهای ردیابی رفتار کاربران است. در حالیکه گوگل آنالیتیکس، یک سیستم تجزیه و تحلیل برای تگ‌های شما به شمار می‌رود. این دو ابزار در کنار یکدیگر می‌توانند ابزاری قدرتمند و رایگان در اختیارتان قرار دهند که به وسیله آن‌ها، به بهترین شکل اطلاعات وبسایتتان را تحلیل کنید.

GTM چگونه به وجود آمد؟

تقریبا می‌توان گفت که از ابتدای ایجاد اینترنت و به وجود آمدن وبسایت‌ها، نیاز به سیستمی شبیه به گوگل تگ منیجر در کسب‌وکارهای آنلاین احساس می‌شد. اما برای مدت طولانی کسی نتوانسته بود چنین ابزار قدرتمند و کارآمدی را با این کیفیت، ایجاد کند.

در دنیای پیش از GTM هیچ یک از تگ‌ها منبع و صاحبی نداشتند. بنابراین برای به دست آوردن هر نوع اطلاعاتی از سایت، از جمله تعداد بازدیدها، رصد کلیک‌ها و … نیاز به اسکریپت ‌نویسی بود. اسکریپت‌ها همان قطعه کدهایی هستند که درون وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها قرار می‌گیرد و کار تحلیل را انجام می‌دهد. در واقع این تکه کدها همان تگ‌ها هستند که می‌بایست به صورت تک تک آن‌ها را به اضافه می‌کردید.

اما این روش و اسکریپت‌نوسی‌ها، چالش‌های خاص خودش را داشت. برای مثال همه افراد قادر به ساخت آن‌ها نبودند، تعداد کدها به شکل سرسام‌آوری زیاد بود، صفحات به دلیل تعداد بسیار بالای تگ‌ها حجم بالایی داشتند، زمانبر بودن کار به شکل قابل توجهی خسته‌کننده شده بود و … .

بنابراین به خاطر وجود این مشکلات، افراد به این فکر افتادند که به جای چندین تگ درون صفحات وب، یک تگ به عنوان واسطه برای سایر تگ‌های درون وب‌سایتشان ایجاد کنند. این تگ واسطه همان GTM است که امروزه حلال بسیاری از مشکلات و پیچیدگی‌های اطلاعاتی در وب‌سایت‌هاست.