گوگل تگ منیجر GTM چیست و چگونه کار می‌کند؟

گوگل تگ منیجر GTM چیست و چگونه کار می‌کند؟، دنیای بازاریابی و بخصوص دیجیتال مارکتینگ، وابستگی زیادی به داده‌های بازاریابی دارد. یعنی شما برای انجام هر نوع اقدامی در وبسایت خود و بررسی رفتار مشتریان و چگونگی برقراری ارتباط آن‌ها با شما، نیاز به داده‌ها و تحلیل آن‌ها دارید. برای رسیدن به تحلیل‌ها در سایت، گوگل آنالیتیکس می‌تواند یکی از بهترین ابزارها برای شما باشد. اما زمانی که به تنهایی به کار گرفته می‌شود، محدودیت دارد و باید به صورت تک به تک کار تحلیل و بررسی را انجام دهید. این کار ممکن است وقت و انرژی زیادی از شما بگیرد و باعث ایجاد فرسودگی در کار شود. اما گوگل یک راه میانبر آسان در اختیارتان گذاشته است که رسیدن به اطلاعات را برایتان بسیار آسان می‌کند. گوگل تگ منیجر همان راه میانبر و موقعیت جذابی است که در مدیریت سایت به طور شگفت‌آوری به کارتان می‌آید. تگ‌ها تکه کدهایی هستند که می‌توان آن‌ها را به یک نرم‌افزار تجزیه و تحلیل متصل کرد و اطلاعات مورد نیاز را از راه بسیار آسان، به دست آورد.

تگ چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، تگ‌ قطعه کدهای کوچکی را شامل می‌شود که می‌توان آن‌ها را برای جمع‌آوری داده‌ها و ارسال‌ آن‌ها به نرم‌افزارهای تجزیه و تحلیل، مانند گوگل آنالیتیکس، به سایت اضافه کرد. به وسیله تگ‌ها می‌توانید اطلاعات بسیار کاربردی و مفیدی مانند یافتن بخش‌هایی از سایت که از سوی کاربران کلیک بیشتری خورده‌اند، بازاریابی دوباره، میزان اسکرول کاربر در صفحه، مسیر رسیدن کاربر به سایت شما و مواردی از این دست را دریافت کنید.

بسیاری از سایت‌ها از انواع تگ‌ها برای تجزیه و تحلیل فضای آنلاین خود استفاده می‌کنند. برای ایجاد کردن این تگ‌ها، لازم است که مقداری کدنویسی روی آن صورت بگیرد. این کار هم زمان و هزینه زیادی از شما می‌گیرد و هم به سرعت خسته‌تان می‌کند. استفاده از جی تی ام یک روش مطمئن و ساده است که می‌تواند کار شما را بسیار راحت کند.

گوگل تگ منیجر GTM چیست و چگونه کار می‌کند؟

تگ‌ها یا همان کدهای کوچک را که یادتان است. برای آنکه نیازی به نوشتن دوباره کدها نباشد و سرعت کارتان بالا رود، سیستم جذاب گوگل تگ منیجر به کمک شما آمده است. GTM  کمک زیادی به بالا رفتن سرعت تجزیه و تحلیل و کاهش هزینه‌هایتان می‌کند.

گوکل تگ منیجر نوعی نرم‌افزار تحت نظر وب است که به وسیله مرورگر باز می‌شود. از این طریق می‌توانید بدون نیاز به کد نویسی و مراجعه چندباره به منبع کدها، تگ‌های مورد نظرتان را ایجاد، حذف، جابه‌جا و در یک کلام، مدیریت کنید.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند به این دلیل که GTM محصول خود گوگل محسوب می‌شود، فقط قادر به پشتیبانی از تگ‌های محصولات خود، مانند گوگل ادورز یا گوگل آنالیتیکس و کانند این‌ها است. اما نکته جالب درباره GTM، این است که از تگ‌های بسیاری از نرم‌افزارهای دیگر مانند Twitter, Bing Ads, Crazy Egg و Hotjar هم حمایت کرده و آن‌ها را مدیریت می‌کند. بنابراین تگ منیجرهای گوگل، دست مدیران سایت‌ها را برای استفاده از این سیستم باز گذاشته است.  

البته باید گفت تعداد کمی از نرم‌افزارها نیز وجود دارند که به وسیله GTM پشتیبانی نمی‌شوند. اما با این وجود، باز هم می‌توانید تگ‌های مورد نظر خود را به آن اضافه کنید تا امکان استفاده از آن برایتان فراهم شود. بنابراین باید این سیستم را به عنوان یک سیستم بدون محدودیت و کارآمد تلقی کنیم.

شما با دریافت تگ‌ها و کدهای هر بخش از سایت به وسیله تگ منیجر و وارد کردن آن به سیستم‌های تجزیه و تحلیل همچون گوگل آنالیتیکس یا گوگل ادوردز، می‌توانید اطلاعات مورد نظرتان را در کمترین زمان و بالاترین کیفیت به دست آورید.